Skip to main content

Forum

Forum breadcrumbs - You are here:Aktie ForumAktier: RåvarorRåvaror
Du måste logga in för att skapa inlägg och ämnen.

Råvaror

Som alltid välskrivet och genomtänkt. Bland annat detta med att ”vi trycker pengar”, ”växer på kredit” osv. Jag har väntat på att inflationen ska ta fart men vi ser ingenting av detta vilket är lite konstigt. Dock har jag nu flyttat en del pengar till råvarufonder ( fonder kopplade till den direkta råvaran och inte till råvarubolagen) och än så länge ser det bra ut. Har du någon känsla kring råvaror ( positivt eller negativt). Tyvärr finns risk för en riktig konjunkturnedgång och då faller väl koppar och en del andra metaller. Några tankar ?

Klistrade in dig ovan, från: https://aktiertips.se/bp-bibeln-miljon-och-olja/

Var inne på liknande själv tidigare speciellt när WCS var nere och vände vid 20 dollar fatet men kunde tyvärr inte hitta något sätt att köpa exponering direkt mot WCS. Jag är för dåligt insatt i sådana instrument tyvärr men tar tacksamt emot förslag och info. Skadar inte att lära sig lite mer.

Jag ser det i princip som ett "chicken race" framtiden vad som kommer först en global nedgång i ekonomin eller peak oil. Som jag sagt tidigare det enda jag är rädd för är en global nedgång, men det är i princip omöjligt att förutse eller tima bra.

Jag är dock säker på vad som kommer efter peak oil, om peak oil hinner först och jag tror inte vi har så många år kvar till dess. Eller snarare jag tror att det är hög sannolikhet att 2019-2020 blir det officiella peak oil året, men sen dröjer det några år innan det konstateras i backspegeln.

För att försöka svara på din fråga med så vid en global nedgång så lär allt falla inklusive råvaror, jag har ju dock fortfarande samma uppfattning om olja att den är på väg att ta slut och därför ska priset upp (förutsatt att ekonomin inte rasat).

RSS
Facebook
Twitter